Τμήμα Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης

Τμήμα Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης /
 
 Διεύθυνση Φοιτητικής Μέριμνας

Αρμοδιότητες Τμήματος Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης

Αντικείμενο του Τμήματος είναι η ψυχοκοινωνική υποστήριξη των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας του Ιδρύματος, ιδίως των φοιτητών, με στόχο την πρόληψη ή αντιμετώπιση ψυχολογικών και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων. Το έργο του εν λόγω τμήματος επιτελείται με την παροχή ενός πλέγματος ποικιλόμορφων υπηρεσιών Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής υποστήριξης προς όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα (προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, υποψήφιους διδάκτορες, μέλη Δ.Ε.Π., Ε.ΔΙ.Π., Ε.Τ.Ε.Π. και Διοικητικού Προσωπικού) από ειδικευμένο και έμπειρο προσωπικό.

Ο κύριος στόχος των υπηρεσιών αυτών είναι να διευκολύνουν τη φοίτηση, να υποστηρίξουν τους φοιτητές και τις φοιτήτριες που αντιμετωπίζουν δυσκολίες προσαρμογής ή άλλες ψυχοκοινωνικές ή αναπτυξιακές δυσκολίες, να αποτρέψουν την εγκατάλειψη των σπουδών και να προαγάγουν την έγκαιρη αποφοίτηση. Οι υπηρεσίες αυτές επιδιώκουν επίσης να ενισχύσουν την ικανοποίηση των φοιτητών/ριών από τις σπουδές τους στο ΠΑ.Δ.Α., να προωθήσουν τη διατήρηση και βελτίωση της ψυχικής τους ευεξίας και, γενικότερα, να συμβάλουν στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής όλης της ακαδημαϊκής κοινότητας, μέσω της καλλιέργειας και ενδυνάμωσης θετικών συναισθημάτων και λειτουργικών στάσεων, καθώς και μέσω της ανάπτυξης απαραίτητων ακαδημαϊκών, συναισθηματικών και διαπροσωπικών δεξιοτήτων. Επιπρόσθετα, επιδιώκεται η ενδυνάμωση της ψυχικής ανθεκτικότητας των φοιτητών/ριών, η οποία αναφέρεται στη διαδικασία της θετικής προσαρμογής παρά τις όποιες αντίξοες συνθήκες.

Το ειδικευμένο προσωπικό που παρέχει αυτές τις υπηρεσίες μπορεί να βοηθήσει τους ενδιαφερόμενους φοιτητές και φοιτήτριες να αντιμετωπίσουν προβλήματα και δυσκολίες που σχετίζονται τόσο με τα ιδιαίτερα αναπτυξιακά χαρακτηριστικά της μετεφηβικής περιόδου, όσο και με την προσαρμογή στις ιδιαίτερες απαιτήσεις του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος. Επιπλέον, οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται και σε φοιτητές/ήτριες μεγαλύτερης ηλικίας, πολλοί εκ των οποίων εργάζονται ή/και είναι γονείς, και για τους οποίους η φοίτηση παρουσιάζει διαφορετικές και ιδιαίτερες προκλήσεις. Τέλος, οι υπηρεσίες αυτές απευθύνονται σε φοιτητές/ήτριες με αναπηρία, ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή προβλήματα ψυχικής υγείας, που χρήζουν ιδιαίτερης υποστήριξης για την αποτελεσματική και επιτυχή φοίτηση στο Πανεπιστήμιο.

 

Συγκεκριμένα, η ψυχοκοινωνική υποστήριξη παρέχεται με τους εξής τρόπους:

  1. Παροχή υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης όλων των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας, με την παροχή υπηρεσιών:

Α) προς τους φοιτητές/τριες

      • Ατομική ή ομαδική ψυχολογική – συμβουλευτική υποστήριξησε θέματα όπως:

α) ψυχολογικά προβλήματα (π.χ. μειωμένη ακαδημαϊκή απόδοση, έλλειψη κινήτρου, ψυχοσωματικά προβλήματα, αυξημένο άγχος, δυσκολίες στις διαπροσωπικές και κοινωνικές σχέσεις, κ.ά.),

β) ψυχοκοινωνικά προβλήματα και προβλήματα σπουδών και φοιτητικής ζωής (π.χ. δυσκολίες στην επιτυχή παρακολούθηση των μαθημάτων, δυσκολίες προσαρμογής στη φοιτητική ζωή, δυσκολίες ανταπόκρισης στις ακαδημαϊκές απαιτήσεις, κ.ά.).

      • Στήριξη φοιτητών με αναπηρίες (κίνησης, ακοής, όρασης) και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες(π.χ. γενικές μαθησιακές δυσκολίες, ειδικές μαθησιακές δυσκολίες/δυσλεξία, Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής-Υπερκινητικότητας, Διαταραχή Αυτιστικού Φάσματος, κ.ά.) για την προσαρμογή τους στο πανεπιστημιακό περιβάλλον, με παράλληλη εφαρμογή κατάλληλων ρυθμίσεων στο ακαδημαϊκό πλαίσιο έτσι ώστε να εξασφαλίζεται η αποτελεσματική ένταξη και η ισότιμη συμμετοχή τους στις σπουδές και στην ακαδημαϊκή ζωή μέσα στην ευρύτερη κοινότητα του ΠΑΔΑ.
      • Ενημέρωση και ψυχοκοινωνική υποστήριξη ατόμων άλλων ευπαθών κοινωνικών ομάδων ( χρήστες ουσιών, ατόμων με ψυχιατρικά προβλήματα, αλλοδαπών, κ.λ.π.) για την καλύτερη αντιμετώπιση των δυσκολιών προσαρμογής στο φοιτητικό περιβάλλον και την ανάπτυξη των κοινωνικών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων τους.
      • Tηλεσυμβουλευτική προς τους φοιτητές που για τον οποιοδήποτε λόγο δυσκολεύονται να προσέλθουν στο Τμήμα, αλλά ενδιαφέρονται για την παροχή της υπηρεσίας.
      • Οργάνωση και διευκόλυνση ομάδων αυτοβοήθειας.

 

Β) Προς τους διοικητικούς υπαλλήλους και το εκπαιδευτικό και ερευνητικό προσωπικό:

      • Ατομική ή ομαδική Ψυχολογική – Συμβουλευτική υποστήριξη σε προσωπικά θέματα που είναι πιθανόν να επηρεάσουν τόσο την εργασία τους όσο και την προσωπική τους ζωή.
      • Ενημέρωση και συνεργασία των tutors (Ακαδημαϊκοί Σύμβουλοι των φοιτητών/τριών)με το αρμόδιο προσωπικό του τμήματος, γύρω από ζητήματα που άπτονται της καλύτερης αντιμετώπισης των φοιτητών /τριών οι οποίοι παρουσιάζουν κάποιες ιδιαιτερότητες (ΑμεΑ, άτομα με ψυχιατρικά προβλήματα, ψυχολογικά προβλήματα, καθώς και δυσκολίες στη συμπεριφορά, επικοινωνία και προσαρμογή).

 

  1. Ενημέρωση και ευαισθητοποίηση όλων των μελών του ΠΑΔΑ σε θέματα ψυχοκοινωνικής υγείας,με τη διοργάνωση σεμιναρίων, ανοιχτών παρεμβάσεων και θεματικά επικεντρωμένων διαλέξεων και ημερίδων προς όλη την ακαδημαϊκή κοινότητα για την καταπολέμηση του δισταγμού αναζήτησης ψυχοκοινωνικής υποστήριξης εκ μέρους των φοιτητών/ριών που την έχουν ανάγκη και του «στίγματος» εκ μέρους της ακαδημαϊκής κοινότητας απέναντι στους φοιτητές με αναπηρία, προβλήματα ψυχικής υγείας και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, έκδοση και διάχυση ενημερωτικού υλικού, κ.λ.π.
  2. Ανάπτυξη δικτύου συνεργασίας με όλες τις υπηρεσίες και τα τμήματα του ΠΑ.Δ.Α. και με αρμόδιους φορείς της Πρωτοβάθμιας Περίθαλψης Ψυχικής Υγείας (νοσοκομεία, κέντρα ψυχικής υγείας, ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, και άλλους φορείς),την τοπική αυτοδιοίκηση και τα συλλογικά όργανα των ΑμεΑ (Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος, Σωματείο Διερμηνέων Ελληνικής Γλώσσας, Ομοσπονδίες ατόμων με προβλήματα όρασης, ατόμων με κινητικά προβλήματα, Πανελλήνιο Σωματείο Ατόμων με ΔΕΠ-Υ ADHD Hellas,Ελληνική Εταιρεία Δυσλεξίας, Ελληνική Εταιρεία Προστασίας Αυτιστικών Ατόμων, κ.λ.π.)
  3. Διερεύνηση και αξιολόγηση των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων των φοιτητών με τη διεξαγωγή ερευνών.
  4. Τη δημιουργία και ενημέρωση ηλεκτρονικού αρχείου επισκέψεων των φοιτητών και του προσωπικού του Ιδρύματος, τήρηση βιβλίου κινήσεως, τακτικός έλεγχος και ενημέρωση της ιστοσελίδας του Τμήματος.
  5. Την οργάνωση διεπιστημονικών συναντήσεων των μελών του τμήματος σε τακτική βάση.
  6. Κάθε άλλη αρμοδιότητα που προβλέπεται από τις σχετικές διατάξεις της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας.

 

Επιπλέον, το Τμήμα μεριμνά για τη :

  • Διοργάνωση εκδηλώσεων, ημερίδων, εκθέσεων, σεμιναρίων , εργαστηρίων με αντικείμενο το έργο του Τμήματος καθώς και προβολή των υπηρεσιών, των δράσεων και των αποτελεσμάτων του Τμήματος μέσω ενεργειών δημοσιότητας.
  • Συνεργασία με το δίκτυο Ακαδημαϊκών Συμβούλων (μέλη ΔΕΠ) για καθοδήγηση σε θέματα φοίτησης και εκπαίδευσης.
  • Συμμετοχή σε συναφείς με το αντικείμενο του Τμήματος εκδηλώσεις δημόσιων και ιδιωτικών φορέων.
  • Διαχείριση ιστοσελίδας Τμήματος, ανάπτυξη και επιμέλεια συμβουλευτικού υλικού σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή και λειτουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας, χρήση ψυχομετρικών τεστ και ψηφιακών εργαλείων, καθώς και λειτουργία σελίδας κοινωνικής δικτύωσης.

 

Στο Τμήμα Ψυχολογικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης δύναται να απασχολείται προσωπικό, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 243 του Ν. 4957/2022.