17 Ιούν ST3AM: Ένα έργο για την ισότητα των φύλων, με έμφαση στο πεδίο θετικών επιστημών
Κάνοντας το πρώτο βήμα: Ανοιχτός διάλογος για την Ισότητα των Φύλων και την αντιμετώπιση των διακρίσεων στο πλαίσιο του προγράμματος ST3AM
Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η πρώτη διαδικτυακή συνάντηση με μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας του Πανεπιστημίου, με κεντρικό θέμα την Ισότητα των Φύλων. Η συνάντηση διοργανώθηκε στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος ST3AM: “Striving for gender balance via educaTion reformation, 3A factors for Advancement, and Mentorship in STEM”
Σκοπός της πρωτοβουλίας ήταν η καταγραφή των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες και των ελλείψεων του Πανεπιστημίου που συμβάλλουν στη μειωμένη συμμετοχή τους στους τομείς STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics).
Οι βασικές θεματικές της συζήτησης ήταν:
1) Ποιες είναι οι ήδη υπάρχουσες δράσεις για την ισότητα των φύλων.
2) Ποια είναι τα προβλήματα και οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες σε πεδία STEM.
3) Ποιες δράσεις μπορούν να επιφέρουν ουσιαστική αλλαγή.
Στη συζήτηση συμμετείχαν καθηγητές/καθηγήτριες και φοιτήτριες του Ιδρύματος λειτουργώντας ως ομάδα. Τα πορίσματα της συνάντησης καταγράφηκαν και μεταφράστηκαν, προκειμένου να αξιολογηθούν από την κεντρική ομάδα του προγράμματος ST3AM. Έπειτα σε συμφωνία με τα συνεργαζόμενα πανεπιστήμια θα διαμορφωθεί ένα ολοκληρωμένο σχέδιο δράσης για την αναδιαμόρφωση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Τα κύρια συμπεράσματα της συζήτησης είναι:
1) Ανεπαρκής Δραστηριοποίηση: Παρά την ύπαρξη της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων, διαπιστώθηκε ότι η δράση της είναι περιορισμένη.
2) Περιορισμένοι Μηχανισμοί Υποστήριξης: Τα εργαλεία των φοιτητών για την καταπολέμηση των διακρίσεων είναι η αξιολόγηση ΜΟΔΙΠ και ο ακαδημαϊκός σύμβουλος κάθε τμήματος.
3) Καταγραφή Περιστατικών Σεξιστικής Συμπεριφοράς: Αναφέρθηκαν ποικίλες εμπειρίες φοιτητριών που έχουν υποστεί σεξιστική συμπεριφορά. Μεταξύ άλλων, ακούστηκαν σχόλια από καθηγητή όπως: “Οι φοιτήτριες περνάνε το μάθημα επειδή επιδεικνύουν το μπούστο τους” καθώς και από συμφοιτητές, όπως: “Είσαι έξυπνη για γυναίκα”.
Καθηγητές και φοιτητές έχουμε κοινό στόχο να εξαλειφθούν αυτές οι συμπεριφορές και το Πανεπιστήμιο να είναι ένας ασφαλής και συμπεριληπτικός χώρος εκπαίδευσης. Οι δράσεις που προτάθηκαν ποικίλουν με βασικές ιδέες την άμεση ενημέρωση, τα σεμινάρια συμπεριφοράς και συμπερίληψης. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην επιτακτική ανάγκη για τη σύσταση μιας αυτόνομης δομής, η οποία θα διαχειρίζεται αποκλειστικά θέματα διάκρισης. Οι φοιτητές χρειάζονται ένα τμήμα, που θα τους υπερασπίζεται και θα τους στηρίζει. Η συζήτηση αυτή ήταν μόνο η αρχή και θα αποτελέσει βάση για ένα σχέδιο δράσης, με στόχο να κάνουμε το Πανεπιστήμιό μας έναν χώρο ίσο για όλους.